لیست متخصص خون و سرطان

لیست متخصص خون و سرطان

سرطان در اثر رشد یک یا مجموعه ای از سلول ها ایجاد می شود که از کنترل بدن خارج شده و توده یاخته و یا تومور را به وجود می آورد. سرطان خون نیز که توسط متخصص خون قابل تشخیص و درمان است، توسط سلولهای نافرمان بدن در دستگاه گردش خون به وجود می آید و سرچشمه و سرآغاز ایجاد سرطان خون، مغز استخوان و گره های لنفاوی می باشد. این قسمت از بدن وظیفه تولید و تمایز سلول های خونی را برعهده دارد. از علایم اولیه که می تواند روند درمان را پیش ببرد، خستگی و بی حالی، خونریزی غیرمعمول، عفونت های مکرر، ایجاد کبود و تورم غدد لنفاوی می باشد. در ادامه رهایش لیست متخصص خون و سرطان را آماده کرده تا در صورت نیاز به راحتی بتوانید متخصص  را پیدا کنید.

سرطان خون چیست؟

سرطان خون که در اثر نافرمانی سلولهای دستگاه گردش خون به وجود می آید، دارای دو دسته لنفوم (سرطان سلول های لنفاوی) و لوسمی (سرطان سلول های مغز استخوان)  می باشد. در نظر داشته باشید که علت هر نوع سرطان خون با دیگری متفاوت بوده و بدون شک روند درمان مختلفی را نیز خواهد داشت. متخصص مغز و اعصاب برای درمان روش شیمی درمانی یا پرتو درمانی را در اکثر مواقع تجویز خواهد کرد. عوامل زیادی در ایجاد سرطان خون تاثیرگذار می باشد از جمله سیگار کشیدن، پرتو یونی، در معرض بنزین، سابقه خانوادگی، استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی و حتی برخی رژیم های غذایی.

متخصص خون و سرطان کیست؟

دکتر خون یا هماتولوژیست همانند متخصص روماتولوژی ، پس از گذراندن دوره های دانشگاهی و کارورزی به تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری های خون می پردازد. بیماری های خونی می تواند شامل سرطان و یا غیرسرطان باشد.تاثیر این بیماری بر روی گلبول های سفید خون، گلبول های قرمز و یا پلاکت ها می باشد. هماتولوژی با انکولوژی یک برنامه فلوشیپ بوده که دکتر خون نقش درمانی اساسی در این خصوص دارد. یعنی از یک به تشخیص و درمان مشکلات و بیماری خونی می پردازد و از سوی دیگر بعنوان متخصص خون به ارائه خدمات درمانی و مراقبت های اولیه بیماران مشغول است.

بیماری های قابل تشخیص توسط متخصص

  • بیماری های هموفیلی
  • بیماری اختلال گلبول قرمز (کم خونی یا پلی سیتمی ورا)
  • انواع سرطان خون (لوسمی، لنفوم، مولتیپل میلوما، سندروم میلودیسپلاستیک)
  • ترمبوز ورید عمقی یا ترومبو آمبولی شریانی
  • بیماری سلول داسی یا پورپورا ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک
  • اختلالات خود ایمنی (واسکولیت روماتوئید، کم خونی همولیتیک خود ایمنی، تالاسمی)
  • سپسیس یا شوک سپتیک
  • بیماری هایی که به پیوند مغز استخوان و یا سلول بنیادی مربوط است
متخصص خون و سرطان

انکولوژی چیست؟

انکولوژی یا سرطان شناسی در علم پزشکی از مجموعه توده، حجم و مطالعه گرفته شده است. امروز تشخیص سرطان و درمان سرطان بخصوص سرطان خون توسط متخصص خون و سرطان همانند متخصص ارتوپدی انجام می شود. برای تشخیص اولیه سرطان نیاز است که یکسری روش های تشخیصی خاص انجام شود که متخصص خون آن را تجویز می کند. بعضی از این روش ها شامل موارد زیر است:

آزمایش خون

قدم اول برای تشخیص بیماری خون و سرطان توسط متخصص خون یا متخصص قلب و عروق آزمایش خون در بهترین آزمایشگاه بوده که با کمک آن می توان آسیب های وارد شده به حجرات درون خون را مشاهده کرد. در نظر داشته باشید که آزمایش خون برای تشخیص سرطان با نام تومور شناخته شده که در آن میزان پیشروی سرطان و تومور قابل تشخیص می باشد.

شمارش کامل خون (CBC)

با کمک CBC می توان تعداد و کیفیت گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها را اندازه گیری نمود. به صورت نرمال سلول های نابالغ یا لوسمی در خون دیده نمی شود در صورتی که این مورد دیده شود، متخصص  به لوسمی شک می کند.

فاکتورهای خونریزی و لخته شدن

برای سنجش میزان لخته شدن خون یکسری آزمایشات انجام می شود. در برخی موارد با وجود لوسمی احتمال به وجود آمدن لخته خون پیش آید. بنابراین انجام برخی از یکسری آزمایشات مانند سطح فیبرینوژن، زمان پروترومبین، زمان ترومبوپلاستین جزئی و نسب نرمال بین المللی الزامی می باشد.

نمونه برداری از غدد لنفاوی

دکتر خون و سرطان برای تشخیص و درمان سرطان خون نیاز دارد که تمام روش هایی که به بهبود روند درمان کمک می کند، انجام دهد. در نمونه برداری یا بیوپسی بخشی از غدد لنفاوی را برداشته و سپس توسط دکتر خون مورد بررسی قرار می گیرد.

فلوسیتومتری

در علم پزشکی از فیلوسیتومتری جهت مرتب سازی و طبقه بندی سلول ها با استفاده از برچسب های فلورسنت بر روی سطح آن استفاده می شود. با کمک فلوسیتومتری متخصص خون و سرطان می تواند بسیاری از آنتی بادی ها همزمان دیده شود و به سرعت از هزاران سلول در یک نمونه داده جمع آوری شود.

بیوپسی مغز استخوان و آسپیراسیون

برای خروج مغز استخوان و نمونه برداری، نیاز است که آسپیراسیون مغز استخوان انجام شود و در آزمایشگاه ها مورد آزمایش قرار گیرد.

عکس برداری از قفسه سینه

برای دیدن قسمت های حساس قفسه سینه نیاز به عکس بداری می باشد. این عمل با کمک اشعه ایکس و در دوزهای کم تابش ایجاد می شود. توسط این عکس می توان موارد زیر را تشخیص داد:
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی در مرکز قفسه سینه
  • بزرگ شدن غده تیموس
  • تجمع مایع بین ریه ها و دیواره های قفسه سینه
  • عفونت ریه

لیست متخصص خون و سرطان در رهایش

  • دکتر مهرداد مشهدیان، فوق تخصص خون و سرطان شناسی بالغین
دکترای فوق تخصص خون و انکولوژی از دانشگاه شهید بهشتی، عضو انجمن سرطان اروپا و آمریکا آدرس: تهران، شهرک قدس (غرب)، تقاطع بلوار فرحزادی و شهید دادمان، بیمارستان اتیه، طبقه منفی یک تلفن: 02188580048
  • دکتر عبدالعلی شهراسبی، فوق تخصص خون و سرطان شناسی بالغین
عضو انجمن مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران عضو انجمن انکولوژی امریکا آدرس: تهران، شهرک قدس (غرب)، تقاطع بلوار فرحزادی و شهید دادمان، بیمارستان اتیه، طبقه منفی یک تلفن: 02188580048
  • دکتر آرش القاسی، متخصص کودکان، فوق تخصص خون و سرطان شناسی کودکان
عضو هیات علمی دانشگاه عضو هیات علمی بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان شفا اهواز عضو انجمن خون و سرطان کودکان ایران عضو انجمن تالاسمی خوزستان آدرس: اهواز- کیانپارس، میهن شرقی، کلینیک دکتر مقدر تلفن: 06133349035
برچسب ها: ,
نظرتان را بنویسید
نظر
نام
ایمیل
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم